torsdag 10 januari 2013

Att räcka till + tåhävningar

Ibland, ganska ofta, känner jag att jag inte räcker till. Inte för familjen, inte på jobbet (jag är visserligen föräldraledig, men ska disputera i slutet av mars och jobbar därför med min avhandling när barnen sover, tittar på TV eller ammar) och inte för mig själv heller. Då blir jag deppig. Och det bästa sättet att råda bot på ledsenheten är ett rejält träningspass. Tyvärr saknas tid för det de allra flesta dagarna. Neo är ganska kinkig på kvällarna och jag kan inte lägga honom ifrån mig utan att han börjar gråta igen. Magont och ovanpå det ett ilsket eksem som är lite bekymmersamt, eftersom han bara är drygt fyra veckor gammal.

Samtidigt som träningen är min verklighetsflykt och mitt lyckopiller måste jag passa mig noga så att den inte blir ett missbruk. Det lilla ordet lagom finns inte riktigt i min personlighet. Det är allt eller inget som gäller. Min stora utmaning ligger i att kunna träna två gånger i veckan, eller kanske bara en, OCH VARA NÖJD MED DET. Inse att de allra flesta skulle känna sig väldigt duktiga om de har promenerat 5 km med ett barn i vagn och det andra i bärsjal, varit på logopeden med det äldre barnet (det yngre i släptåg), besökt jobbet för att samla ihop sina grejer, flanerat omkring på stan ett tag, handlat, tagit bussen hem och ovanpå det gjort några tåhävningar och benböj med boll för att bli lite själsligt lugnare. Samt burit på det yngre barnet nästan hela dagen. Lättare sagt än gjort. Men jag jobbar på det!

Och medan jag jobbar på att psykiskt må bättre, får ni jobba med tåhävningarna, som jag faktiskt gillar starkt. Tränar hela benen men framför allt vaderna.

Grunden för tåhävningar är enkel: du ska ställa dig på tå, och komma tillbaks ner på golvet igen med hälarna, fast inte sätta i dem helt, utan vända precis innan du vikten hamnar på dem igen. Försök att hålla ryggen rak, benen sträckta och magen och bäckenbotten spänd genom hela övningen. För att hålla balansen kan du hålla handen eller bara några fingrar mot en vägg. Jag brukar göra fem varianter i en följd, 20 reps (repetitioner) av varje, och sedan börja om från början igen. Kör igenom övningarna tre varv, så att det totalt blir 60 reps av varje. Är det för jobbigt? Gör färre! För lätt? Håll i vikter, sätt ett barn i sjal/bärsele, ställ dig i en trappa (så att du kommer djupare med hälen) eller blunda (då jobbar du mer med balansen). De fem varianterna är:
  1. Benen axelbrett isär, tårna pekar framåt
  2. Benen axelbrett isär, tårna pekar utåt (kom ihåg att knäna ska peka åt samma håll)
  3. Benen bredare än axelbrett, tårna pekar framåt
  4. Benen bredare än axelbrett, tårna pekar utåt
  5. Tåhävningar på ett ben i taget (håll i vägg för balans!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar