söndag 21 april 2013

En bra TRX-övning för mage och axlar

Vilodag idag igen. SUCK! Fast om sanningen ska fram: det behövdes. Jag somnade visserligen som en klubbad säl fem minuter efter att jag hade lagt mig igår kväll (kl. 22), men det hjälpte föga eftersom Neo hade en kämpig natt och väckte mig nästan varje timme för snutt och tröst. Uppstigning kl. 05.45 på grund av en full blöja. GÄSP! Lite träningsvärk har jag också haft efter gårdagen.

Svärmor åkte hem efter lunch, och lilla familjen tog dagens andra (för mig och Neo) promenad, denna gång till Jysk, där vi bland annat införskaffade en väggklocka (vi har inte haft någon) som numera sitter mitt i huset och syns från alla möjliga håll. Mycket nöjd! Mannen och Noah har grävt upp vårt halvdöda mini-Salixträd (tack och lov utan gigantiskt rotsystem), vi har pysslat lite i trädgården, såklart lagat mat och gosat med Neo, som har varit väldigt klängig hela dagen. Hans eksem är lite värre idag igen, och jag funderar på om det var russinen, balsamvinägern, mangovinägern eller mitt te han reagerade på.

Under gårdagens TRX-del av träningspasset gjorde jag en övning som såg väldigt komplicerad ut på "övningskartan", men faktiskt var fullt genomförbar. Och jobbig. Jag har en bra bit kvar innan jag kan genomföra den "som på kartan" men det var kul att testa. Funkar däremot INTE med barn i bärsjal (jag försökte inte ens). Övningen kändes i magen och i axlarna, och bör nog inte göras förrän separationen mellan magmusklerna har gått ihop någorlunda och de inre bukmusklerna har återfått lite av sin styrka. Jag fäster mina TRX-band i en dörr - men det borde inte vara någon skillnad om man fäster den i en krok i taket.

Utgångsläget för den här övningen är med TRX-bandens "benöglor" ca 30 cm från golvet. Lägg dig på mage på golvet, trä i benen, och ställ dig i plankposition, med händerna i golvet och sträckta armar. Viktigt att ryggen är rak här och inte svankar! Med raka ben ska du sedan med magmusklernas hjälp försöka få rumpan så högt upp mot taket du kan (en "pik" på simhoppsspråk) - i den perfekta piken är händer och fötter tätt ihop - och när du inte kommer längre p.g.a. att du är för svag i magen eller för stel i kroppen, vänder du och går tillbaks till rak kropp, d.v.s. plankan på händer istället för armbågar. Upprepa önskat antal gånger och vila sedan. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar